Potencjał na innowacje jest wszędzie, trzeba tylko mieć pomysł!

Patrząc na każdą firmę można postrzegać ją, jak organizm. Najpierw pojawia się pomysł, rodzi się biznes (w przypadku firm technologicznych ten pierwszy etap nazywamy startupem). Później możemy mówić o „dorastaniu” - czyli etapie budowania firmy w oparciu o już opracowany pomysł - co trwa zazwyczaj ok 2-3 lata. W końcu firma dojrzewa, zaczyna przynosić pewien dochód, pojawiają się struktury, procesy, a całość działa w obrębie konkretnego rynku. I kiedy wydaje nam się, że mamy już ten pomysł sprawdzony, ładnie opakowany, że zbudował on na siebie popyt - dociera do nas, że otaczające firmę realia cały czas ulegają zmianie, a świat idzie do przodu. Zmieniają się technologie, oczekiwania klientów, regulacje, pojawiają się nowe rynki - wychodzi wtedy biznesowa prawda, że na jednym pomyśle nie można działać w nieskończoność. Zapomina o tym bardzo dużo firm - bazują one na jednym pomyśle, który tylko przez jakiś czas się sprawdza, ale w pewnym momencie się wypala. Firma dochodzi do ściany - funkcjonuje, ma jeszcze swój rynek, ale świat zaczyna jej uciekać albo idzie w zupełnie innym kierunku.

Żyjemy w czasach, kiedy powszechny dostęp do sieci spowodował rewolucję w bardzo wielu obszarach: w dostępie do klienta, w relacjach z klientem, maleje ilość pośredników pomiędzy producentem a konsumentem i są to często rzeczy, które dzieją się z dnia na dzień. W tym momencie właściciel biznesu powinien sobie postawić pytanie, co dalej? Często nie da się w nieskończoność  rozwijać firmy w oparciu o jeden pomysł czy model i należy dokonać "zmiany". Jedną ze ścieżek takiej zmiany jest właśnie ścieżka innowacji. Żeby odejść trochę od wysokich technologii, weźmy dość tradycyjny przykład salonu fryzjerskiego. W takim salonie w pewnym momencie okazuje się, że doszło do pewnego nasycenia, miejsce przestaje się rozwijać, a biznes i jego wyniki rok w rok wyglądają tak samo. I to jest moment, kiedy właściciel tego biznesu albo spocznie na laurach i zostanie na tym poziomie albo powie sobie: "czas na zmiany", czyli zainwestuje w marketing cyfrowy, nowy design, usługi dodatkowe albo zupełnie nową usługę, której nie ma na rynku.

Podobnie jest w przypadku biznesów technologicznych, które bazują na jednym, wyjątkowym pomyśle. Zbudowany jest pierwszy produkt w oparciu o ten pomysł, ten produkt jest już na rynku i dalej nie da się go rozwinąć. Pojawia się pytanie, co dalej? Na tym etapie inwestycja w innowację może tchnąć nowego ducha w takie przedsiębiorstwo. Może to wręcz zainaugurować drugą fazę wzrostu firmy. Tworzenie nowych funkcji, kolejnych produktów, zakup nowych technologii jest bardzo skutecznym sposobem na to, aby biznes dalej rozwijać. Może to nie być łatwe, na tym etapie rozwoju firmy:, budowania przewagi konkurencyjnej, skalowania biznesu jest dużo mniej programów wsparcia, niż na etapie startupu (tam mamy m.in. venture capital, aniołów biznesu, akceleratory) - jeśli jednak nie podejmiemy tego wyzwania to z dużym prawdopodobieństwem inni nas wyprzedzą i pozostaniemy w tyle. Warto pamiętać, że na tym etapie, jeśli firma sama nie może określić, jak mogłaby dokonać zmian – zawsze może sięgnąć po profesjonalne doradztwo branżowe.

W ramach projektu Innovation Coach przedsiębiorcy mogą skorzystać z usługi coachingu innowacji, przeprowadzonej przez wykwalifikowanych ekspertów ds. innowacji. Usługa jest bezpłatna i składa się z trzech etapów. Pierwszy etap polega na ocenie potencjału firmy oraz jej pozycji na rynku i konkurencji przez coacha innowacji. W ramach etapu drugiego, coach spotyka się z przedsiębiorcą i wspólnie analizują mocne i słabe strony przedsiębiorstwa a także zastanawiają się nad wdrożeniem innowacji procesowej, produktowej i/lub marketingowej. Następnie, w ramach etapu trzeciego, ekspert opracowuje rekomendacja dla przedsiębiorstwa zawierającą podsumowanie uzyskanych informacji o sytuacji przedsiębiorstwa i jego potencjalne, proponowaną innowacje jak również wskazanie środków publicznych na pokrycie wdrożenia tej innowacji do przedsiębiorstwa.

Celem skorzystania z usługi coachingu innowacji zapraszamy przedsiębiorstwa do rejestracji poprzez serwis internetowy www.innovationcoach.pl

Jesteś ekspertem ds. innowacji? Zapraszamy do rejestracji do bazy coachów.

Jako przykład wdrożenia innowacji, firma BTM prezentuje przykłady kilku firm, którym doradzała. Polska firma rewolucjonizująca transport autobusowy, która wprowadza na rynek usługę przewozów bez-przystankowych. Komunikacja? Autobusy będą zabierały klientów i dostarczały w miejsce zdefiniowane przy użyciu systemu informatycznego. Innowacja w budownictwie? Jak najbardziej. Tam trafiają innowacyjne gigantyczne drukarki 3D drukujące betonem, przy pomocy których można bezpośrednio drukować budynki. Dywany? Istnieje polska firma tworząca specjalne antybakteryjne dywaniki do samochodów eliminujące rozwijanie się przykrych zapachów. Potencjał na innowacje jest wszędzie, trzeba tylko mieć pomysł!

Wróć na początek