2022-06-28

[Piszą o nas] Brak planu nie przekreśla szans na dotacje. Ekspert doradzi, jak postawić na innowacje

O programie Innovation Coach, o tym do kogo jest skierowany i jakie korzyści niesie ze sobą udział w nim, opowiada w rozmowie z Bankier.pl Katarzyna Walczyk-Matuszyk, która kieruje projektem Innovation Coach w ramach Centrum Projektów Badawczych UE Instytutu Podstawowych Problemów Techniki Polskiej Akademii Nauk.
Alan Bartman: Program Innovation Coach ma pomóc w odnalezieniu swojego pomysłu na rozwój. To tak w skrócie. A kto tak w praktyce może z niego skorzystać?
Katarzyna Walczyk-Matuszyk: Kryteria udziału w Innovation Coach są bardzo proste, wystarczy nie posiadać doświadczenia w realizacji projektów B+R i aplikowaniu o nie, prowadzić działalność gospodarczą w Polsce i planować rozpoczęcie prac badawczo-rozwojowych. Nie ma żadnych ograniczeń jeśli chodzi o wielkość przedsiębiorstwa, budżet czy inne kryteria. Biorąc pod uwagę praktykę, najczęściej są to firmy, które już funkcjonują na rynku ponad trzy lata, czyli są to okrzepłe przedsiębiorstwa. Po takim czasie poszukują one kolejnego kroku, rozwoju, ale brakuje im wiedzy lub pomysłu w tym zakresie. Dla takich też firm nasz program powstał. Chcemy aby stworzyli z nami swoją pierwszą innowację.
AB: I w jaki sposób Państwo przygotowują je do tego zrobienia tego kroku?
KWM: W pierwszej kolejności nasi eksperci przeprowadzają wywiad, aby poznać potrzeby przedsiębiorstwa. Pozwala to dopasować coacha innowacji – eksperta posiadającego dużą wiedzę zarówno z dziedzin naukowych, jak i najnowszych rozwiązań biznesowych. Na późniejszych etapach, już po poznaniu potrzeb firmy, nasz ekspert przygotowuje indywidualny plan działania. Najważniejszymi celami w tym procesie są: wypracowanie pomysłu - innowacji dla firmy, przygotowania jej projektu i wskazanie odpowiedniej jednostki badawczo-rozwojowej, która pomoże przeprowadzić nad nią prace oraz wskazanie dopasowanych do potrzeb programu funduszy europejskich, który da możliwość pozyskania środków na wdrożenie planu. Staramy się aby ten proces był dostosowany do potrzeb przedsiębiorstwa.
AB: A ile czasu powinna zarezerwować firma, która chciałaby wziąć udział w programie?
KWM: Taka współpraca trwa minimum dwadzieścia godzin w ciągu czterech tygodni. Ale na niej nie muszą skończyć się korzyści z programu. Dodatkowo bowiem firmy mają też dobrowolną możliwość skorzystania z szeregu kursów czy warsztatów, których celem jest zwiększenie wiedzy i kompetencji z zakresu wdrażania innowacji w firmie. Tak, aby uczestnicy programu nie tylko ukończyli go tylko z gotowym projektem i wskazaniem drogi do jego realizacji, ale również zdobyli wiedzę, która może posłużyć na przyszłość. W naszej opinii jest to wyjątkowe rozwiązane zapewniające długofalowe wsparcie przez dostęp do najaktualniejszej wiedzy z zakresu szeroko pojętej innowacyjności, kierowaniem projektami badawczo-rozwojowymi czy kompetencjami miękkimi.
AB: Projekty badawczo-rozwojowe są tutaj kluczowe, ponieważ to dzięki nim pomysły stają się innowacyjne. Ale zastanawia mnie czy firmy muszą posiadać takie struktury lub zatrudnić odpowiednich pracowników?
KWM: Niekoniecznie, odpowiedni specjaliści mogą być często poza zasięgiem małych lub średnich firm. Często tworzenie struktur, osobnych zespołów, które będą w firmie zajmować się pracami badawczo-rozwojowymi, to proces długotrwały i kosztochłonny. Nasi coachowie sami wskazują odpowiedni zespół spośród publicznych uniwersytetów i instytutów, natomiast firmy mogą zamówić jedynie badania. Bez zatrudniania naukowców u siebie.
AB: A jakie to są programy?
KWM: Kiedyś był Program Inteligentny Rozwój, w najbliższym czasie będą to Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki oraz Program Horyzont Europa. 
AB: Czyli wspólnymi siłami powstaje odpowiedni wniosek?
KWM: Tak, ale tak jak mówię, to nie jest obowiązkowe. Nie jest to też nasz miernik sukcesu. Sercem projektu Innovation Coach jest właśnie ten indywidualny kontakt coacha z przedsiębiorstwem, aby wypracować pomysł na innowacje i przygotować plan wdrożenia oraz plan finansowania. Chodzi o wzmocnienie potencjału firmy, zwiększenie wiedzy. Chociaż z naszej ankiety wynika, że zdecydowana większość przedsiębiorstw będzie chciała skorzystać z rekomendacji naszych ekspertów. Od 2019 roku w projekcie wzięło udział blisko 800 firm, a 96% przebadanych przez nas przedsiębiorców zadeklarowało chęć wdrożenia pomysłów na prace badawczo-rozwojowe wykreowane w czasie coachingu innowacji. Mamy także wiele ciekawych przykładów innowacji, które zostały wdrożone dzięki udziałowi w Innovation Coach. Zatem zapraszamy wszystkich, którzy mają pierwsze pomysły na B+R i chcieliby uzyskać merytoryczne wsparcie w tym zakresie.
Innovation Coach koordynowany jest przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej i realizowany w ramach instrumentu STEP, czyli Sprawdzimy Twój Eksperymentalny Pomysł na Projekt.
Źródło wywiadu: Bankier.pl

Wróć na początek